Google gaf op 16 Augustus 2011 op Googles officiele blog aan dat het de sitelinks heeft verbeterd.

Hieronder ziet u de oude sitelinks weergave die u te zien krijgt in Googles zoekresultaten:

oude google sitelinks weergave

Hieronder ziet u de nieuwe sitelinks weergave:

nieuwe google sitelinks weergave

Het voordeel van de nieuwe sitelinks weergave:

  1. Omdat u meer informatie te zien krijgt (snippet text) kunt u nog sneller pagina’s vinden waar u naar op zoek bent, dus met minder kliks naar de juiste pagina.
  2. In 1 oogopslag alle populaire en belangrijke pagina’s weergegeven.
  3. Meer sitelinks zichtbaar. Eerst waren het er maximaal 8, nu zijn het er maximaal 12.
  4. Volledige URL is zichtbaar in plaats van alleen een keyword.

Instellen Google Sitelinks in Google Webmaster Tools

U kunt de sitelinks weergave instellen in Google Webmaster Tools wanneer u gaat naar: Site Configuratie > Sitelinks. Let erop dat uw site alleeen in aanmerking kan komen voor sitelinks wanneer uw site een goede site structuur heeft en wanneer Google van mening is dat de sitelinks zullen bijdragen aan het sneller vinden van de juiste content op uw site en dus de gebruikerservaring van Google zullen verbeteren.

Sitelinks worden automatisch aangemaakt nadat u een XML Sitemap heeft toegevoeg aan uw site en heeft aangemeld in Google Webmaster Tools. U heeft er dus beperkte controle op hoe de sitelinks worden weergegeven.

Er zijn een aantal methoden om de weergave van sitelinks te verbeteren naar uw wensen. Onder andere door een juiste interne linkstructuur met juiste anchor teksten. Wanneer u een bepaalde pagina niet wilt weergeven als sitelink dan kunt u deze verwijderen door de sitelink te “degraderen” in het Google Webmaster control panel. Google kan niet garanderen dat de gedegradeerde pagina niet wordt weergegeven als sitelink maar tracht dit wel te doen. U kunt maximaal 100 URL’s degraderen en degradaties blijven 90 dagen van kracht vanaf uw meest recente bezoek aan deze pagina.

Wat niet is veranderd zijn de “one line sitelinks“, waar de sitelinks kunnen worden weergegeven als een rij van links op meerdere resultaten, en sitelinks in advertenties.

De sitelink aanpassingen zullen wereldwijd de komende dagen zichtbaar zijn in de zoekresultaten voor alle ondersteunde talen en voor iedereen met een moderne browser, zoals Chrome, Firefox of IE 7 en hoger.

Hier vindt u meer informatie over Google Sitelinks.