Category Archives: SEO Tips

Seo voordeel van bevestigen Google Authorship nu duidelijk zichtbaar!

Zoals hier vermeld op Search Engine Land heeft een website auteur voordeel bij het bevestigen van zijn Google authorship bij Google. Wanneer men namelijk op de back button klikt na het lezen van een blog bericht van een bepaalde auteur zal de bezoeker een maximaal 3 links zien met “more articles from…”. Voorwaarde voor het zien van deze link is dat men een bepaalde tijd het blog bericht moet hebben gelezen (zo´n 2 minuten). Zo weet Google namelijk dat het blog bericht interessant is voor de lezer en zal Google dus meer gerelateerde zoekresultaten willen laten zien.

UPDATE 14-01-2015: Google Authorship plaatjes worden niet meer getoond in Google

Read More

Meta Tags Optimaliseren Voor Betere SEO & Conversies

meta-tags-optimalisatieAls webmaster herkent u vast het dat wanneer u een pagina aanmaakt vergeet om de meta description in te vullen of door tijdgebrek snel even vlug een omschrijving uit de losse pols schud zodat er in ieder geval iets staat.

Toch kunt u veel winst behalen door goed na te denken over een goed geoptimaliseerde meta description en meta title. Grote voordeel van goed geoptimaliseerde meta titles en meta descriptions is dat er minder aan linkbuilding hoeft te worden gedaan om top posities in Google te behalen. et een relatief kleine inspanning kunnen we zo zeer effectief goede resultaten behalen. In dit artikel gaan we u in het kort uitleggen hoe u enorme sprongen in Google kunt maken door al uw huidige meta tags te analyseren en optimaliseren.

Meta-Tags-Optimalisatie

“Voorbeeld van goed geoptimaliseerde meta tags”

csv-to-columnsHoe snel de meta tags optimaliseren?

Om de huidige meta tags te analyseren zullen we eerst alle url´s van de huidige site moeten opslaan. Dit kan door te kijken naar de url´s die staan in de XML Sitemap of als die er niet is in de HTML Sitemap. Is die er ook niet dan kunt u 1 voor 1 alle belangrijke pagina´s, blog berichten en categorie pagina´s langs gaan en ze zo opslaan of uiteraard een XML Sitemap of HTML sitemap aanmaken en opslaan op uw site. De XML Sitemap geeft u daarna op in Google Webmasters zodat al uw URL´s optimaal worden geïndexeerd. Nadat u alle URL´s heeft opgeslagen in bijvoorbeeld Excel gaat u naar deze site om alle meta titles, descriptions en meta keywords te extraheren en daarna de csv file te downloaden. De csv file zet u om naar kolommen en daarna heeft u een mooi overzicht van alle meta tags van de betreffende pagina´s.

Keywords verdelen over de pagina´s

Nu pakt u uw zoekwoorden onderzoek erbij en als u die niet heeft maakt u er snel eentje aan via de Google Keyword Planner Tool of u laat een professional een uitgebreid zoekwoorden onderzoek voor u doen. Maximaal 2 tot 3 goede zoekwoorden per pagina. Heeft u zoekwoorden over dan kunt u ervoor kiezen om hier extra pagina´s voor aan te maken. Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan in de meta title en ook ergens in het begin van de meta description zodat deze dikgedrukt naar voren komen in de zoekresultaten van Google wanneer u pagina zichtbaar is als men op dit zoekwoord zoekt in Google. Voor de belangrijke pagina´s en keywords kunt u afkijken hoe de concurrentie hun meta tags hebben geoptimaliseerd door de top 10 posities in Google te bekijken. Uiteraard willen we dat onze titel en omschrijving beter geoptimaliseerd is voor SEO, click through rate en conversie / call-to-action dus wees creatief en zorg dat u opvalt. De meta keywords tags kunt u het beste leeg laten of hooguit 1 a 2 keywords toevoegen aangezien u eerder straf kan krijgen dan dat deze keyword tags goed zullen doen voor uw rankings angezien deze in het verleden vaak werden gebruikt om vol te stoppen met keywords om zo te gaan ranken voor die zoekwoorden. Wilt u hier zoekwoorden toevoegen dan moeten deze op zijn minst voorkomen op de pagina. Is dit niet het geval verwijder ze dan.

Meta Tags Optimalisatie Uitbesteden

Google-Sitelinks

Een goed gestructureerde website zorgt ervoor dat uw website in aanmerking komt voor Google Sitelinks en een goede weergave in Google

Komt u er niet uit of heeft u geen tijd of expertise om dit goed te doen dan kunt u dit proces beter uitbesteden. Wij doen dit al jarenlang en weten hoe pakkende titels en omschrijvingen het beste kunnen worden geschreven. Het grote voordeel van goed geschreven titels en omschrijvingen is dat Google beter weet waar uw site over gaat en welke pagina meoten gaan ranken voor welke zoekwoorden. Daarnaast zullen uw potentiële klanten eerder klikken op uw zoekresultaat in Google wanneer deze relevant en pakkend is. Een goede call-to-action of KPI zal ervoor zorgen dat u meer offerte aanvragen krijgt. Internetters hebben weinig tijd en willen meteen zien waarom ze voor u moeten kiezen dus dit helpt echt! Daarnaast heeft een goed gestructureerde site met XML en HML Sitemap een hogere kans op het verkrijgen van Google sitelinks wat ook weer bijdraagt aan hogere click through rates (CTR). Daarnaast hebben backlinks veel meer effect wanneer de on-page seo goed in elkaar steekt. Dus voor de optimalisatie van uw meta tags, on-page SEO en linkbuilding uitbesteden kunt u  contact met ons opnemen.

Linken Naar Authority Site Kan Zorgen Voor Betere Zoekmachine Resultaten!

De meeste mensen denken dat het niet verstandig is om naar andere websites te linken omdat ze bang zijn dat ze linkwaarde verliezen aan de site waar ze naartoe linken en dat de interne links daarom minder waard worden en ze dus lager uitkomen in de zoekresultaten voor hun belangrijke zoekwoorden. Wanneer ik gevraagd wordt om een website te optimaliseren voor SEO dan kom ik dit probleem vaak tegen. Er wordt vaak naar geen enkele andere websites gelinkt wat in de ogen van Google een nogal egoistisch overkomt. Een gewone website met goede informatie zal altijd verschillende bronnen raadplegen en credits geven aan de originele bron.

Waar mag ik allemaal naartoe linken?

Het is natuurlijk niet verstandig om te linken naar allerlei obscure plekken van het internet of naar bronnen die niks met het onderwerp van jouw site te maken heeft. Echter is het wel goed om te linken naar hoge kwaliteit websites die sterk rerelateerd zijn aan het onderwerp van het artikel. Het artikel moet op zijn beurt weer goed aansluiten op het onderwerp van de website. Het is altijd beter om een website te richten op 1 bepaald onderwerp. Op die manier wordt een stuk eenvoudiger om hoog in Google te komen voor de belangrijke zoekwoorden in deze niche. Feit is dat externe links zeer zeker kunnen bijdragen aan betere resultaten in de zoekmachine aangezien Google jouw website gaat associeren met deze hoge kwaliteit bronnen en je als geloofwaardiger wordt gezien wanneer je hoge kwaliteit bronnen raadpleegt en hiernaar verwijst.

Eerst geven, daarna ontvangen

Wanneer jij vanaf je website naar andere websites linkt dan kan dit ervoor zorgen dat je ook links terug krijgt. Wanneer men ziet dat je regelmatig linkt vanaf je artikelen naar andere relevante websites dan zal men ook eerder geneigd zijn om belangeloos naar jouw website terug te linken. Outbound links kunnen dus ook bijdragen aan het verkrijgen van hoge kwaliteit links! Daarnaast zorgt het ervoor dat je artikelen onderbouwd worden door de bronvermelding wat zorgt voor een betere gebruikerservaring en het zal ook de bounce rate verlagen wat een belangrijke on-page seo indicator is voor Google.

Wanneer je aan je website bezoekers laat zien dat ze op jouw website veel kwalitatieve informatie kunnen vinden dan zullen ze ook eerder terugkomen wat dus voor herhalingsbezoek zorgt. Hoe meer goede informatie je geeft hoe langer je bezoekers blijven hangen en hoe meer ze jou business gunnen. Uiteraard kun je op strategische wijze je diensten pitchen wanneer dit goed aansluit bij de informatie die je levert.

Enkele tips voor een goede outbound link strategie

  • Wanneer je uitlinkt naar andere sites zorg er dan voor dat je de outbound links openen in een nieuw venster. Zo blijft de pagina van jouw website open en dit zal ervoor zorgen dat de bounce rate op jouw website laag blijft.Je kunt dit doen door deze tag toe te voegen aan de html code van de link target=”_blank”.
    Je link kan er dan zo uit komen te zien: <a href=”https://nl.wikipedia.org/wiki/Link_building” target=”_blank”>Link building</a>
    Je kunt dat hier oefenen!
  • Link alleen naar hoge kwaliteit sites
  • Zorg dat het odnerwerp perfect aansluit bij de niche waar jouw website zich op richt!
  • In Worpdress (en bij vele andere CMS systemen) kun je instellen dat je websites “pingt” indien je uitlinkt. Sommige websites hebben de ping aanstaan waardoor onderaan het artikel links verschijnen naar websites die naar dat artikel linken. Zo krijg je dus direct een backlink erbij!
  • Zorg dat je links een opvallende kleur hebben die goed in je kleurenpalet van je site passen. Blauw is de meest gangbare kleur en uit onderzoek blijkt ook dat dit de kleur is waar het meest op geklikt wordt.
  • Zorg ervoor dat de link “follow” is en niet “noffolow“.
    Je link kan er dan zo uit komen te zien: <a href=”https://nl.wikipedia.org/wiki/Link_building”>Link building</a>
    Zoals je ziet hoef je niet de tag rel=”follow” toe te voegen. Wanneer je je link nofollow wilt maken dan moet je wel een tag meegeven namelijk rel=”nofollow” maar bij een follow link hoef je dat dus niet want een link is standaard al follow. Hier kun je oefenen met het meegeven van een nofollow of een dofollow tag.
  • Voor uitgaande links is het mogelijk om een icoontje toe te voegen die aangeeft dat het een uitgaande link is. Zo komt uw website lezer niet voor een verassing te staan wanneer ze worden doorgeleid naar een andere website. Hieronder ziet u enkele voorbeelden van een dergelijk icoontje. Voor WordPress zijn er meerdere plugins beschikbaar waarmee je externe links anders kunt behandelen en bijvoorbeeld zo´n external icoontje mee kunt geven of bijvoorbeeld een follow of noffolow mee kunt geven.

external link icons

Conclusie:

Er zijn veel SEO experts die aanraden om weinig tot geen externe links te gebruiken. Ik ben echter van mening dat uitgaande links bijdragen aan de gebruikerservaring en een goede maneir zijn om aan Google te laten zien met welke sites je geaccosieerd wilt worden. Daarnaast is het geven van credits aan de originele bron gewoon een goede manier om je geloofwaardigheid te verbeteren en de auteur te belonen voor zijn goede inzichten. Wanneer je uitlinkt dan zet je jezelf ook op de kaart bij degene die de link ontvangt want die website eigenaar zal ook om de zoveel tijd zijn backlinks checken en zal dan ook een kijkje op jouw website nemen. Wellicht dat je daar dan ook nog iets uithaald op die manier.

Linking To Authority Site Can Improve Search Engine Results!

Most people think that it is unwise to link to other websites because they are afraid that they will lose link value to the site they are linking to and that the internal links will therefore be worth less and thus they will come out lower in the search results for their important keywords. When I am asked to optimize a website for SEO, I often encounter this problem. Often no other websites are linked, which in the eyes of Google seems rather selfish. A regular website with good information will always consult various sources and give credits to the original source.

Where can I link to?

Of course it is not wise to link to all kinds of obscure places on the internet or to sources that have nothing to do with the subject of your site. However, it is good to link to high quality websites that are strongly related to the topic of the article. The article must in turn connect well with the topic of the website. It is always better to focus a website on 1 specific topic. That way, it becomes a lot easier to get high in Google for the important keywords in this niche. The fact is that external links can certainly contribute to better results in the search engine as Google will associate your website with these high quality sources and you will be seen as more credible when you consult and refer to high quality sources.

Give first, then receive

When you link from your website to other websites, this can ensure that you also get links back. When you see that you regularly link from your articles to other relevant websites, you will also be more inclined to link back to your website without any cost. Outbound links can therefore also contribute to obtaining high quality links! In addition, it ensures that your articles are substantiated by the source citation which ensures a better user experience and it will also lower the bounce rate which is an important on-page seo indicator for Google.

When you show your website visitors that they can find a lot of qualitative information on your website, they will also come back sooner, which therefore ensures a repeat visit. The more good information you provide, the longer your visitors linger and the more they allow you business. Of course you can strategically pitch your services if this matches the information you provide.

Some tips for a good outbound link strategy

  • When linking out to other sites make sure you open the outbound links in a new window. This will keep the page of your website open and this will ensure that the bounce rate on your website remains low. You can do this by adding this tag to the html code of the link target = “_ blank”. Your link may then look like this: <a href=”https://en.wikipedia.org/wiki/Link_building” target=”_blank”> Link building </a>
    You can do that hier oefenen!
  • Link only to high quality sites
  • Make sure that the design fits perfectly with the niche your website focuses on!
  • In Worpdress (and many other CMS systems) you can set your websites to “ping” if you link out. Some websites have the ping enabled so that links appear at the bottom of the article to websites that link to that article. So you immediately get a backlink!
  • Make sure your links have a striking color that fits well with your site color palette. Blue is the most common color and research also shows that this is the color that is most clicked. Make sure the link is “follow” and notnoffolow“.
  • Your link may then look like this: <a href=”https://en.wikipedia.org/wiki/Link_building”> Link building </a> As you can see you don’t need to add the tag rel = “follow”. If you want to make your link nofollow, you must add a tag, namely rel = “nofollow”, but with a follow link you don’t have to because a link is already follow by default. Here you can practice giving a nofollow or a dofollow tag.
  • For outgoing links it is possible to add an icon indicating that it is an outgoing link. This way your website reader will not be surprised when they are redirected to another website. Below you can see some examples of such an icon. For WordPress there are several plugins available with which you can treat external links differently and, for example, add such an external icon or, for example, give a follow or noffolow.

external link icons

Conclusion:

There are many SEO experts who recommend using little or no external links. However, I believe that outbound links add to the user experience and are a good maneir to show Google which sites you want to be associated with. In addition, crediting the original source is simply a good way to improve your credibility and reward the author for good insights. When you link out, you also put yourself on the map with the person who receives the link because that website owner will also check his backlinks every so often and will also take a look at your website. Perhaps you also get something out of it in that way.

De Beste Gratis SEO Tools Voor Alledaags Gebruik!

gratis-seo-toolsEen website bouwen is niet een eenmalig handeling waar je nooit meer naar om hoef te kijken. Uiteindelijk moet de website publiek aantrekken want daar is het voor gebouwd. Er zit veel werk en moeite in het behalen van de hoogste SEO ranking. De vraag is nu; ‘welke tools kunnen hierbij van dienst zijn en wat moet ervoor neergeteld worden?’ We kijken vervolgens naar enkele gratis SEO tools met hun bijbehorende features.

We geven voor u hier een review van aantal gratis SEO tools en laten u weten wat hun functionaliteiten en geven tips voor zowel nieuwe als professionele gebruikers. Hou er rekening mee dat niet alle functies beschreven worden en dat het om een selectie van de meest in oog springende opties betreft. Uiteindelijk legt alleen uw fantasie beperkingen op met wat u ermee kunt doen. Het gaat om de volgende sites:

  1. Ahrefs-seo-toolbar
    Een link voor de fervente Firefox gebruikers. De site geeft informatie hoe de functies te downloaden zijn maar is alleen in Engels te lezen. De informatie is onoverzichtelijk en er gaat veel tijd in zoeken van de juiste informatie. Deze site is niet gebruikers vriendelijk voor de nieuwelingen maar voor de ouwe rotten in het vak is het wel de moeite van het bekijken waard.
  2. SEObook
    Op het eerste gezicht is er veel informatie beschikbaar vaak met illustraties ter verduidelijking. Ook zijn er enkele video tutorials voor de gebruikers die snel informatie willen en geen tijd hebben om de tekst door te nemen. De site geeft gedetailleerd uitleg hoe de rankings worden aangegeven en is aan te raden.
  3. SEOmoz
    Een uitgebreid assortiment aan SEO-gerelateerde producten maar niet allemaal zijn gratis. Er is wel Engelstalig informatie beschikbaar en de producten variëren van Analytics tot Web Explorers tot Rank Trackers tot Keyword Difficulty en nog meer. Voor de geïnteresseerden is een 30 dagen Free Trial optie. Open Site Explorer is wel een gratis tool.
  4. Yoast Disable Personalized Search Plugin Voor Firefox
    Focus is op WordPress maar ook op Conversion Rate Optimization, Magento, Social Media en Analytics Goals Setup en nog vele andere features. Het is niet duidelijk welke van deze features gratis zijn. Er is wel een optie om trainingen te krijgen voor bedrijven die hierin zin hebben. Informatie is per land individueel uitgelijnd.
  5. SEOprofiler
    Deze site geeft gratis informatie maar het is verplicht om de URL van uw website, een email adres en password op te geven eer de informatie beschikbaar wordt gesteld. Als je een doe-het-zelver bent, is dit misschien niet de meest geschiktste site om relevante informatie te krijgen. Voor anderen die het werk gedaan wil hebben is een kijkje de moeite waard.
  6. SEOkicks
    Vroeger alleen in Duits maar tegenwoordig ook in Engels. De backlink database bevat meer dan 50 biljoen dataset links die in zijn geheel verzameld zijn door gebruik van eigen webcrawlers. De bandbreedte wordt continue uitgebreid om zodat telkens meer volume beschikbaar wordt gesteld. Hier moet een domein opgegeven worden om aan de gewenste informatie te komen. Er handig om de backlinks van de concurrenten te checken en dat proberen die backlinks te gebruiken voor je eigen linkbuilding.
  7. W3C Link Checker
    Op het eerste gezicht nogal summier informatie beschikbaar. Er is een ruimte om een URL in te vullen die dan gecontroleerd wordt op ranking. Dit is een site voor de meer geavanceerde SEO aficionado’s die weten wat ze zoeken.
  8. Rankz.io/tools/domain-authority-checker
    Hier kun je kosteloos 1 x per dag maximaal 250 domeinen checken op DA en PA waardes. Het is niet nodig een account aan te maken.
  9. Clickminded.com/domain-authority-checker/
    Hier kun je gratis online 100 domeinen per keer controleren op DA en PA waardes checken zonder een account te hoeven registreren.
  10. Robin Gupta´s Bulk Domain Authority Checker
    Hier is de mogelijkheid open om Bulk Domain Authority, de Alexa Ranking, Page Ranking en IP adres te checken. Verder wordt SEO service aangeboden, Niche Link Building en Grafisch ontwerp voor websites. Het is meer gericht op de professionele gebruikers en bedrijven. De gratis tools zijn gelimiteerd.
  11. Buzzstream´s Meta Tag Extractor
    Deze site geeft gratis opties zoals Email research Tool, Link Building Query Generator, Page Title Description and URL Extraction, HTML Link Extraction en voor abbonee’s van deze website zijn er services zoals Link Buzzmarker, Listbuilder, Social Influencer Research Tool, Influence Evaluation Tool en een Outreach module.

 Conclusie:

Natuurlijk is het handig als men na verloop van tijd in één oogopslag kunnen beoordelen of het de moeite waard is of niet. Bij het bepalen van SEO ranking wordt een zesde zintuig ontwikkeld voor het aanvoelen welke keywords en markten het beste zijn. Hoewel, het is altijd handig om additionele data punten te hebben, vooral als het gaat om nieuwe markten.

Meeste van deze tools kunnen met een hoge mate van nauwkeurigheid de waarde van de markten bepalen. Ze onttrekken waardevolle informatie en marketing data punten om een overview van de totaliteit en concurrentie positie in een oogopslag weer te geven. De links naar de data bronnen zijn ook beschikbaar om een dieper inzicht te verkrijgen.

Dit is geenszins een compleet beeld van hetgeen dat op het internet verkrijgbaar is. We hebben alleen enkele sites uitgekozen die naar ons inzien voor elk wat wil die te maken heeft met gratis aanbod van SEO-gerelateerde tools een proef kunnen nemen. Het beste zou zijn om een expert in handen te nemen maar voor de avontuurlijke computer knutselaars is dit een ideaal startpunt.