De meeste mensen denken dat het niet verstandig is om naar andere websites te linken omdat ze bang zijn dat ze linkwaarde verliezen aan de site waar ze naartoe linken en dat de interne links daarom minder waard worden en ze dus lager uitkomen in de zoekresultaten voor hun belangrijke zoekwoorden. Wanneer ik gevraagd wordt om een website te optimaliseren voor SEO dan kom ik dit probleem vaak tegen. Er wordt vaak naar geen enkele andere websites gelinkt wat in de ogen van Google een nogal egoistisch overkomt. Een gewone website met goede informatie zal altijd verschillende bronnen raadplegen en credits geven aan de originele bron.
Waar mag ik allemaal naartoe linken?
Het is natuurlijk niet verstandig om te linken naar allerlei obscure plekken van het internet of naar bronnen die niks met het onderwerp van jouw site te maken heeft. Echter is het wel goed om te linken naar hoge kwaliteit websites die sterk rerelateerd zijn aan het onderwerp van het artikel. Het artikel moet op zijn beurt weer goed aansluiten op het onderwerp van de website. Het is altijd beter om een website te richten op 1 bepaald onderwerp. Op die manier wordt een stuk eenvoudiger om hoog in Google te komen voor de belangrijke zoekwoorden in deze niche. Feit is dat externe links zeer zeker kunnen bijdragen aan betere resultaten in de zoekmachine aangezien Google jouw website gaat associeren met deze hoge kwaliteit bronnen en je als geloofwaardiger wordt gezien wanneer je hoge kwaliteit bronnen raadpleegt en hiernaar verwijst.
Eerst geven, daarna ontvangen
Wanneer jij vanaf je website naar andere websites linkt dan kan dit ervoor zorgen dat je ook links terug krijgt. Wanneer men ziet dat je regelmatig linkt vanaf je artikelen naar andere relevante websites dan zal men ook eerder geneigd zijn om belangeloos naar jouw website terug te linken. Outbound links kunnen dus ook bijdragen aan het verkrijgen van hoge kwaliteit links! Daarnaast zorgt het ervoor dat je artikelen onderbouwd worden door de bronvermelding wat zorgt voor een betere gebruikerservaring en het zal ook de bounce rate verlagen wat een belangrijke on-page seo indicator is voor Google.
Wanneer je aan je website bezoekers laat zien dat ze op jouw website veel kwalitatieve informatie kunnen vinden dan zullen ze ook eerder terugkomen wat dus voor herhalingsbezoek zorgt. Hoe meer goede informatie je geeft hoe langer je bezoekers blijven hangen en hoe meer ze jou business gunnen. Uiteraard kun je op strategische wijze je diensten pitchen wanneer dit goed aansluit bij de informatie die je levert.
Enkele tips voor een goede outbound link strategie
- Wanneer je uitlinkt naar andere sites zorg er dan voor dat je de outbound links openen in een nieuw venster. Zo blijft de pagina van jouw website open en dit zal ervoor zorgen dat de bounce rate op jouw website laag blijft.Je kunt dit doen door deze tag toe te voegen aan de html code van de link target=”_blank”.
Je link kan er dan zo uit komen te zien: <a href=”https://nl.wikipedia.org/wiki/Link_building” target=”_blank”>Link building</a>
Je kunt dat hier oefenen! - Link alleen naar hoge kwaliteit sites
- Zorg dat het odnerwerp perfect aansluit bij de niche waar jouw website zich op richt!
- In Worpdress (en bij vele andere CMS systemen) kun je instellen dat je websites “pingt” indien je uitlinkt. Sommige websites hebben de ping aanstaan waardoor onderaan het artikel links verschijnen naar websites die naar dat artikel linken. Zo krijg je dus direct een backlink erbij!
- Zorg dat je links een opvallende kleur hebben die goed in je kleurenpalet van je site passen. Blauw is de meest gangbare kleur en uit onderzoek blijkt ook dat dit de kleur is waar het meest op geklikt wordt.
- Zorg ervoor dat de link “follow” is en niet “noffolow“.
Je link kan er dan zo uit komen te zien: <a href=”https://nl.wikipedia.org/wiki/Link_building”>Link building</a>
Zoals je ziet hoef je niet de tag rel=”follow” toe te voegen. Wanneer je je link nofollow wilt maken dan moet je wel een tag meegeven namelijk rel=”nofollow” maar bij een follow link hoef je dat dus niet want een link is standaard al follow. Hier kun je oefenen met het meegeven van een nofollow of een dofollow tag. - Voor uitgaande links is het mogelijk om een icoontje toe te voegen die aangeeft dat het een uitgaande link is. Zo komt uw website lezer niet voor een verassing te staan wanneer ze worden doorgeleid naar een andere website. Hieronder ziet u enkele voorbeelden van een dergelijk icoontje. Voor WordPress zijn er meerdere plugins beschikbaar waarmee je externe links anders kunt behandelen en bijvoorbeeld zo´n external icoontje mee kunt geven of bijvoorbeeld een follow of noffolow mee kunt geven.
Conclusie:
Er zijn veel SEO experts die aanraden om weinig tot geen externe links te gebruiken. Ik ben echter van mening dat uitgaande links bijdragen aan de gebruikerservaring en een goede maneir zijn om aan Google te laten zien met welke sites je geaccosieerd wilt worden. Daarnaast is het geven van credits aan de originele bron gewoon een goede manier om je geloofwaardigheid te verbeteren en de auteur te belonen voor zijn goede inzichten. Wanneer je uitlinkt dan zet je jezelf ook op de kaart bij degene die de link ontvangt want die website eigenaar zal ook om de zoveel tijd zijn backlinks checken en zal dan ook een kijkje op jouw website nemen. Wellicht dat je daar dan ook nog iets uithaald op die manier.